Türkçe Eğitimi

Uzaktan Öğretim Tezsiz Yüksek Lisans Programı Tanıtımı

Milletlerin dilleriyle dünya görüşleri arasında sıkı bir ilişki vardır. Bir dili diğerlerinden ayıran, sadece bu dilin kuralları değildir. Dil topluma başka bir özellik, başka türlü düşünme, davranma ve yaşama özelliği verir. Bu şekilde toplumların dünyaya bakışları, insana verdikleri değerler farklılaşır. Bu çerçevede insanların düşünceleri, kullandıkları diller aracılığıyla ortaya çıkar. İletilemeyen ya da dile getirilemeyen bir kavramdan, bir düşünceden bahsedilemez. Cümleler ve kelimeler düşünme ve fikir üretme araçlarıdır. Dil düşüncenin en somutlaştığı alandır. Düşünceler dil kalıplarına, cümlelere ve kelimelere dökülerek ifade edilir, aktarılır.

Konuşur ve yazarken, insan zihninin çalışma sistemi hareket noktamız olmuştur. Zihnin belli bir kültür dairesi içinde işleyiş mantığı ve kelimeleri nasıl seçerek sıraladığı konusundaki veriler bize yol göstermiştir. Toplum ne kadar iyi, derin, geniş, düşünebilirse; dilindeki anlam da o kadar güçlü bir ifade gücüne sahip olur. Çalışmamızda düşünce dil temeline oturtulmuş ve düşüncenin oluşturduğu anlam esas alınmıştır. Böylece dilde yapının arkasına atılmış olan anlam boyutunun öne çıkarılması sağlanmış olur. Metinlerden Türkçenin anlam ve gramerine uygun cümlelerini diğerlerinden ayırma ve bunların anlam ve yapısını ortaya koyma durumundan araç olarak yararlanılmıştır. Eğitim anlayışımızda, dil öğretim becerilerinin uygulamaya yönelik tarafları öne çıkartılır.

Bu yaklaşım ve yönteme göre öğretmen yetiştirilmesi planı üzerine durulmuştur. Programımızda anlamın çözümlenmesi için dizim birimden sesbirime kadar dilin yapısına hakim, tümdengelim yöntemini uygulayan, somuttan soyuta, kolaydan zora ve açıklık gibi ilkelerden faydalanabilen bir öğretmen olmaları amaçlanmıştır. Programımız, Türkçeye ve Türk kültürüne uygun cümle yapılarının incelenmesi çıkış noktası olmak üzere, kelime yapısı, öğrenci merkezli alıştırma çözümleri, alanlar arası etkileşime dayalı uygulama metinleri ve destekleyici görsel materyallerden oluşan çoklu zekâ, yaparak ve yaşayarak öğrenme, iş birlikli öğretim yöntemine uygun özellikler taşımaktadır.

Yüksek Lisans Programımız, Türk dilinin incelenmesi ve öğretiminde Türkçenin düşünce sistemi temel alır. Çünkü her dilin bir düşünce sistemi vardır. Alanında uzman Öğretim üyelerimiz, dil öğretiminde çağın geçerli yaklaşımlarından biri olan Yapılandırmacı yaklaşımın savunduğu tümdengelim yönteminden hareketle her ders için Türk dilini bütünden parçaya doğru öğretme esasını temel almışlardır.

Prof.Dr.Yusuf AVCI

Türkçe Eğitimi Bilim Dalı Başkanı